VPN connectie

Een VPN-verbinding vanuit externe locaties met het ILVO-netwerk laat toe om op een veilige manier gebruik te maken van ILVO-resources zoals:

  • Netwerkschijven
  • Intranet
  • Prikklok-portaal        
  • Helpdesk-portaal
  • Webapp.ilvo

Een VPN-verbinding is niet nodig voor alles wat met Office 365 te maken heeft (email, Sharepoint, OneDrive, Teams...), en voor Skype Voor Bedrijven.

Om te kunnen aanmelden moet je rechtsklikken op het Checkpoint-icoontje in de Windows tray rechts onderaan en dan op Connect klikken. Inloggen gebeurt met je Windows-gebruikersnaam en bijhorend paswoord.

Checkpoint tray icon

Een VPN-account kan aangevraagd worden via dit webapp-formulier. Naast het aanmaken van een account moet ook de CheckPoint Endpoint Protection software worden geïnstalleerd. De aanvraag hiervoor wordt automatisch geïnitieerd wanneer dit aangevinkt wordt in het formulier. Als je reeds een account hebt en de software op een andere computer wilt laten installeren dan kan dit aangevraagd worden via de helpdesk. Vergeet niet de exacte naam van je computer te vermelden.

Indien je niet op ILVO bent en nog geen actieve VPN account hebt is het webportaal niet toegankelijk. Contacteer in dat geval helpdesk@ilvo.vlaanderen.be. Vergeet niet de exacte naam van je computer te vermelden. Die kun je vinden door Systeeminformatie te openen via het Startmenu, of door met je muis te bewegen over het Damewareicoontje:

 

Merk op dat het kan gebeuren dat gedeelde netwerkschijven ILVO-sites niet beschikbaar zijn tijdens een VPN-sessie. De mapping van de drive letters gebeurt namelijk tijdens het inloggen op de computer, terwijl de VPN-verbinding zelf pas later wordt gelegd. Ook kan het gebeuren dat bepaalde ILVO-sites niet bereikt kunnen worden wegens een niet ververste IP-cache. Beide problemen kunnen doorgaans opgelost worden door volgend script uit te voeren (uiteraard terwijl de VPN-verbinding actief is):

\\clo.be\dfs\Trans\Trans_ilvo\ILVO\VPN\login_vpn_main.bat 

Internet Explorer is vereist om dit script direct te kunnen uitvoeren. Alternatief is om de locatie \\clo.be\dfs\Trans\Trans_ilvo\ILVO\VPN te openen in Windows Verkenner en dan te dubbelklikken op login_vpn_main.bat.

Dit script moet slechts één keer uitgevoerd worden, het kopieert het bestand login_vpn_run.bat naar het bureaublad. Het is door dit batch-script uit te voeren dat de verbinding met de netwerkschijven zal worden gemaakt en de IP-cache zal ververst worden.

Zoal steeds kun je met problemen terecht bij helpdesk@ilvo.vlaanderen.be of telefonisch op 2514.

Belangrijk! Connecteer niet simultaan verschillende netwerken via een VPN-verbinding (bvb. ILVO en UGent). De kans is groot dat een heleboel zaken niet zullen werken.