Pers en media

Persbericht Colruyt Group - woensdag 17 oktober 2018

Colruyt Group pioniert samen met partners met biologische sojateelt in België

Partners landbouwer Colembie, La vie est belle, Colruyt Group, ILVO en Inagro innoveren met lokaal geteelde biosoja.
Halle, 17 oktober 2018 - Colruyt Group pioniert samen met boer Simon Colembie uit Kruishoutem en de Brugse producent La vie est belle met lokaal geteelde, biologische soja. De partners worden hierin bijgestaan door kennisinstellingen ILVO en Inagro, die het potentieel van Belgische sojateelt onderzoeken. De toekomst ziet er alvast veelbelovend uit. Zo oogstte Colembie dit jaar voor het eerst een hectare biologische soja, meteen goed voor zo’n 2,5 ton sojabonen. De soja wordt door La vie est belle verwerkt tot twee sojaburgers en twee sojaspreads. Die liggen de eerste helft van volgend jaar in de rekken bij Bio-Planet, de biosupermarkt van Colruyt Group.

Drie lokale spelers

Van het veld tot in de supermarkt zal de biologische soja van boer Colembie een heel kort traject doorlopen. Na de oogst in Kruishoutem gaan de ruim 2,5 ton sojabonen naar La vie est belle, een producent van vegetarische producten in Brugge. Zij verwerken ze in twee sojaburgers en twee sojaspreads. La vie est belle is al jarenlang leverancier van Bio-Planet. De 4 nieuwe producten zullen dan ook volgend jaar in de rekken van de biosupermarkt van Colruyt Group liggen.

Bij Colruyt Group werken we continu aan het verduurzamen van onze producten op vlak van gezondheid, milieu, dierenwelzijn en samenleving”, zegt Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Group Fine Food. “Zo maakten we de afgelopen 4 jaar deel uit van een onderzoeksproject rond verduurzaming van soja, waarbij de haalbaarheid van lokale, Belgische sojateelt centraal stond. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat er vandaag succesvol soja geteeld wordt in België, en zijn trots dat we hiertoe een steentje hebben bijgedragen. Onze ambitie is om volgend jaar 4 producten met Belgische soja op de markt te brengen, zodat onze klanten kennis kunnen maken met deze duurzame en lokale voedingsbron.

Uitdagingen van Belgische sojateelt

Landbouwer Simon Colembie, La vie est belle en Colruyt Group werken in volle vertrouwen samen aan dit innovatieve project. Omdat soja tot nu toe vooral een importproduct is, kunnen ze daarbij rekenen op de steun van kennisinstellingen ILVO (Instituut voor Landbouw, Visserij- en Voedingsonderzoek) en Inagro (Onderzoek en Advies in Land- en Tuinbouw). Zij onderzoeken al enkele jaren of Belgische sojateelt potentieel heeft.

Volgens Johan Van Waes, wetenschappelijk directeur bij ILVO, is het potentieel er zeker: “Belgische soja is nog een leerproces. Het is zoeken en ontdekken wat werkt. Welke sojarassen groeien hier het best? Wanneer zaai je? Wanneer oogst je? Wat is het effect van stikstof-oxiderende bacteriën? Daarom hebben ook wij 1 hectare ingezaaid met 2 verschillende sojarassen. Zo willen we onderzoeken welk effect de verschillende voorvruchten en bodembewerkingen hebben op de soja-opbrengst. We leren hier uiteraard veel uit en delen die kennis graag met (toekomstige) sojaboeren.

Ook Inagro volgt de Belgische sojateelt op de voet. “De sojaplanten hebben het bijzonder goed gedaan de afgelopen warme, droge zomer. Dit opent volgens ons zeker toekomstperspectieven”, zegt Bram Vervisch, onderzoeker sojateelt bij Inagro.

Duurzamer, lokaal product

Naast soja teelt bioboer Simon Colembie ook tarwe, spelt, aardappelen, sperziebonen, korrelmais, grasklaver en voederbieten. “Ik was meteen gewonnen voor Belgische soja omdat ik zo een extra gewas heb waarmee ik kan afwisselen op m’n veld. Dat komt niet alleen mijn inkomsten ten goede, maar ook de bodemkwaliteit.” Landbouwgrond in België kampt vaak met verschraling doordat er altijd dezelfde gewassen op groeien. Soja haalt stikstof uit de lucht, en maakt de bodem zo net rijker. Bovendien moet de boer de grond daardoor ook minder bemesten.

Een ander voordeel van Belgische, lokale teelt, is dat er minder nood is aan soja uit Noord- en Zuid-Amerika. Dat betekent dus ook minder transport en bijgevolg een duurzamer product. Een doorslaggevend argument voor producent La vie est belle: “Ondanks ons ruim veggie-assortiment hadden we bewust nog geen sojaproducten. We werken het liefst met lokale producten, en dat was tot nu onmogelijk voor soja. We bekijken momenteel samen met Bio-Planet hoe we de sojabonen het best tot hun recht laten komen.

Meer info?

Voor meer informatie of beeldmateriaal, gelieve contact op te nemen met de persdienst van Colruyt Group op 0473/92.45.10 of via press@colruytgroup.com

Over Colruyt Group

Colruyt GroupColruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met zowat 550 eigen winkels en meer dan 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, CocciMarket en Panier Sympa. De groep is ook actief in de foodservice business (levering van voedingswaren aan hospitalen, bedrijfskeukens en horecabedrijven) in België (Solucious). De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen in België (DATS 24), print en document management oplossingen (Symeta) en productie van groene energie. De groep telt meer dan 29.300 medewerkers en realiseerde in 2017/18 een omzet van EUR 9,0 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852.

Over ILVO

ILVOILVO staat voor Instituut voor Landbouw, Visserij en Voedingsonderzoek. De centrale missie van deze Vlaamse wetenschappelijke instelling is de landbouw, visserij en voedselverwerking in Vlaanderen meer duurzaam en rendabel te helpen maken. Dagelijks zijn er een 600-tal mensen aan de slag om het beleid, de bedrijven, stakeholders en de maatschappij te ondersteunen met toegepast onderzoek en gerelateerde dienstverlening. Interessant voor de voedingssector is de Food Pilot (samenwerking met Flanders Food), een experimentele fabriek met een breed gamma aan semi-industriële apparaten, labs en jarenlange voedings(technologische) expertise. Voor zijn plantaardig en dierlijk landbouwonderzoek beschikt ILVO onder meer over 200 ha proefvelden (een deel ervan in biologisch beheer), serres, en een volledige proefboerderij. Ook de economische en sociale systemen binnen en rond de agrovoedingsketen worden bestudeerd. Meer op www.ilvo.vlaanderen.be

Over Inagro

InagroInagro (Onderzoek en Advies in Land- en Tuinbouw) heeft tot doel oplossingen te zoeken voor actuele problemen en knelpunten in de land- en tuinbouwsector. Innovatie, diversificatie en duurzaamheid zijn sleutelwoorden voor het praktijkgericht onderzoek van Inagro. Met advies op maat, voorlichting en persoonlijke begeleiding helpen we landbouwers in het management van hun bedrijf en het vertalen van innovaties naar de praktijk. Het onderzoekscentrum beschikt hiervoor in totaal over 34 ha proefveldoppervlakte. Waarvan 13 ha biologisch wordt uitgebaat op het Proefbedrijf Biologische landbouw. Inagro staat dan ook met beide voeten in het veld. Er werken zo’n 200 personeelsleden dagelijks mee aan het praktijkonderzoek en de adviesverlening.

Over La vie est belle

la vie est belleLa vie est belle, opgericht in 1992 door zaakvoerders Stefaan Deraeve en Katrien Steeman, is een producent van vegetarische en biologische producten uit Brugge, ondertussen uitgegroeid tot een kleine KMO met 25 medewerkers. La vie est belle bouwt aan een toekomst waar voeding het resultaat is van gezonde grondstoffen en innoverende creativiteit. Waar een respectvolle relatie met onze partners de basis vormt van wederzijdse inspiratie. Meer op www.lavieestbelle.be