Pers en media

ILVO persbericht - vrijdag 14 september 2018

Onderzoekers van ILVO laten het vliegtuig links liggen

De Week van de Mobiliteit (16 – 22 september) komt eraan! Tal van acties en initiatieven doen ons dan stil staan bij ons verplaatsingsgedrag en laten ons proeven van de alternatieven, niet alleen thuis maar ook op het werk. Dat dienstverplaatsingen duurzamer kunnen, daar zijn de onderzoekers van ILVO, het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, van overtuigd. Zij gaan dan ook de uitdaging aan om buitenlandse verplaatsingen vanaf nu zoveel mogelijk met de trein te doen, en om bij afstanden van minder dan 500km het vliegtuig links te laten liggen.

ILVO, het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, verduurzaamt de dienstverplaatsingen: dienstreizen met een bestemming binnen een perimeter van 500km worden bij voorkeur met de trein uitgevoerd. Het onderzoeksinstituut volgt daarmee het voorbeeld van het Vlaams Parlement en de Universiteit Gent. Begin deze zomer kondigden zij aan om in te zetten op duurzame(re) mobiliteit en om drastisch te snoeien in het aantal vliegreizen. Alhoewel deze maatregel nog niet werd opgelegd aan de Vlaamse instellingen, waar ILVO er één van is, was men ook daar meteen enthousiast.

De richtlijn gaat meteen in voege, zij het op vrijwillige basis. “Wij rekenen op het engagement en gezonde verstand van onze werknemers voor de uitvoering”, zegt Gerlinde De Vogeleer, energiecoördinator binnen ILVO, “want elke reis en elke werknemer is uniek. Het vliegtuig kan dus nog genomen worden indien een alternatief niet haalbaar is”. Engagement is de sleutel, en die is duidelijk aanwezig bij de werknemers, vooral omdat de maatregel sterk kan inhakken op de CO2-uitstoot.

En het alternatief? De trein natuurlijk! Workshop in Leeuwarden? Congres in Oxford? Werkbezoek in Frankfurt? Treinen maar! En dat zal een pak schelen voor het klimaat. Een enkeltje Brussel-Londen per vliegtuig, bijvoorbeeld, levert tot 111 kg CO2-equivalenten, terwijl dat voor eenzelfde treinreis slechts 9 kg CO2 is. “Een effectieve maatregel, al zullen we moeten inleveren aan snelheid én zal het vaak ook een duit meer kosten. Maar in ons onderzoek zien wij elke dag de harde cijfers over CO2-uitstoot en de effecten van de klimaatsverandering. We willen onze bijdrage leveren, en wel nu meteen”, zegt Joris Relaes, administrateur-generaal van ILVO.

treinIn 2018 situeerde ongeveer een kwart van de buitenlandse dienstreizen van ILVO zich binnen de 500km-perimeter. Daarin liggen bijvoorbeeld Parijs, Wageningen, IJmuiden, Den Haag, Londen, Nijmegen, Rotterdam en Duisburg. Dienstreizen naar deze steden zijn perfect haalbaar met de trein. “Voor een aantal van de verplaatsingen blijven dienstwagens nodig, bijvoorbeeld bij bedrijfsbezoeken op landelijk gelegen boerderijen, of voor visserij-gerelateerd werk in kleinere havens. Onze bijdrage zal vooral liggen in het schrappen van de snelle maar korte vluchten naar bijvoorbeeld Londen, en in de promotie van het gebruik van openbaar vervoer, ook in het buitenland”, verduidelijkt Gerlinde De Vogeleer. De bijdrage van ILVO beperkt zich trouwens niet enkel tot buitenlandse dienstreizen: er wordt gewerkt aan een heus mobiliteitsplan, waarin ook de fiets een prominentere rol zal gaan spelen.

Contact

Greet Riebbels, ILVO Communicatie, greet.riebbels@ilvo.vlaanderen.be, 0486 26 00 14
Gerlinde De Vogeleer, energiecoördinator ILVO, gerlinde.devogeleer@ilvo.vlaanderen.be, 09 272 25 47